Prečesto
smo svedoci ponašanja trenera na našim utakmicama, POSEBNO NA UTAKMICMA MLAĐIH
KATEGORIJA PRVENSTVA BEOGRADA, koji sve vreme pored aut linije pričaju, zovu
akcije, upozoravaju igrače, postavljaju ih na terenu, viču kada pogreše, urlaju
na tajmautu, pa čak i ulaze na teren, psuju ….
Da
li takav trener obezbeđuje bolju igru svoje ekipe i naposletku pobedu?
Da
li je na utakmici moguće ispraviti uraditi nešto što nije uvežbano na treningu?
Pronašli
smo zanimljiv članak koji će zainteresovanima možda dati odgovor na ova i
slična pitanja i sve nas navesti da probamo da promenimo ovakvu vrstu ponašanja!!!
Poboljšajte svoj trenerski posao.
Dobar trening
poboljšava performanse igrača i ekipe i njihove veštine, ali previše
instrukcija može da ima negativan uticaj.
Koji trener
preteruje u instrukcijama tokom treninga?
Obično sledeće vrste trenera:
1. Treneri koji poseduju nizak nivo znanja pa sa
previše instrukcija pokušavju to da prikriju i nadoknade;
2. Mladi, neiskusni treneri koji se previše
trudite;
3.Treneri koji nemaju pravu veru u sebe i koji
pokušavaju da to nadoknade dajući previše informacija. Ovi treneri će često
želeti da se svide igračima i za to koriste preterivanje u davanju instrukcija;
4.Treneri koji nemaju veru u svoje sportiste i
osećaju potrebu da kontrolišu svaki element treninga i posebno igre tokom
utakmice;
5.Treneri koji imaju za cilj da impresioniraju
druge tako da svi vide da oni kontrolišu svaki element treninga i posebno igre
tokom utakmice;
6.Treneri sa prevelikim EGOM. Taj ego trenera tera da
vidi svoje sportiste/igrači kao sredstvo za promociju sebe i svoje reputacije.
Problemi sa
preterivanjem u instrukcijama – preteranog involviranja trenera u treningu ili
igru tokom utakmice.
Postoje mnogi problemi ali napomenućemo samo
destetak....:
1.Svi sportovi zahtevaju od sportiste/igrača da
preuzmu odgovornost za donošenje odluka i rešavanje problema u takmičenju.
Trener koji ne dozvoljava sportisti da donosi odluke u treningu ili na utakmici
praktično stvara lošeg sportistu i igrača.
2. Svi sportovi zahtevaju od sportiste/igrača da
utiče na svoj učinak u takmičenju. Trener koji ne dozvoljava sportisti/igraču
da preuzmu odgovornost za svoj rad u treningu utiče da takvi sportisti nisu
spremni da pobede na takmičenju .
3.Preterivanje u informacija trenera sportistima/igračima
ne mogu ništa da doprinesu radu. U stvarnosti, većina onoga što učimo kao
treneri je kada pratimo, posmatramo i slušamo sportiste.
4.Trener koji se postavljaju ispred ekipe i kažu:
" Ovo je moj tim, moja igra" su treneri koji će retko voditi timove
koji će postići velike ciljeve i uspehe. Nasuprot tome najuspešnije ekipe su one gde trener
vodi, ali su sportisti/igrači ti koji igraju a zajedno sa trenerom dele uspehe
i neuspehe.
5.Davanje previše informacija u neodgovarajuće
vreme može da zbuni sportiste/igrače i navede ih na greške i loše odluke.
6.Pravi trener i trening stvaranju nezavisne
sportiste/igrače . Ukoliko treneri stvaraju igrače koji su zavisni od njih za
donošenje odluka tokom igre ti igrači su predodređeni na nespeh.
7.Previše instrukcija tokom igre guši kreativnost i stvaranje igrača „genija“.
8.Previše instrukcija tokom igre stvara frustraciju kod sportista/igrača, pomoćnih trenera, igrača na klupi,...itd.
7.Previše instrukcija tokom igre guši kreativnost i stvaranje igrača „genija“.
8.Previše instrukcija tokom igre stvara frustraciju kod sportista/igrača, pomoćnih trenera, igrača na klupi,...itd.
9.Previše instrukcija može da stvori nervozu i
pritisak, naročito kada je u pitanju obuka u poslednjih nekoliko dana pre
velikog takmičenja.
10.Previše instrukcija mogu slati negativne poruke
sportistima/igračima koje zvuče i izgledaju kao "panika" trenera.
Pa kako možete da izbegnete previše
instrukcija u treningu?
•Verujte u sebe – dobra igra najviše zavisi od
samopouzdanja i verovanja u sebe.
•Budite nesebični. Stavite sportiste/igrače u
prvi plan a sopstveni EGO potisnite.
•Trening je partnerstvo. Više vere i poverenja u
svoje sportiste/igrače, više činite da vaša ekipa raste i napreduje.
•Ohrabrite sportiste/igrače da donosei odluke, po
cenu i da čine greške, da se ohrabre da rešavaju probleme, da uče i napreduju u
treningu i igri....
•Omogućite im širok
spektar treninga i vežbi kojima će poboljšati svoj trening, iskustvo i
sposobnost odlučivanja.
•Prihvatite da su svi treneri, bez obzira na
stepen školske spreme, stručnosti, iskustva takođe učenici u procesu trninga, i
da kao takvi prihvate poniznost koja dolazi sa tim učenjem.
KVALITET TRENINGA – MANJE INSTRUKCIJA JE VIŠE!!
Ovaj tekst je prevod teksta jednog od najvećih autoriteta u trenerskom svetu, australijskog trenera Wejn Goldsmith.
Odlican i poucan tekst,koliko trenera u mladjim kategorijama ovo treba da prisvoji kao matricu u ophodjenju sa decom.
ReplyDelete