Kontranapad je ostvareni napad nakon uspešne odbrane tima. To je uspešna
tranzicija ekipe iz odbrane u napad i osvajanje poena koja obično podorazumeva
složene kretnje i odigravanje sa više igrača iz tima. Kontranapad je veoma
značajan za ostvarivanje pobedničkog momentuma tima.
Koja je razlika između napada protivničkog tima iz servisa i napada protivničkog tima nakon prijema
servisa ili nakon uspešne odbrane (kontranapada):
- Napad iz polja (nakon prijema ili odbrane protivničkog tima) obavlja se sa kraće udaljenosti od mreže nego napad protivničkog tima servisom, što čini da je vreme leta lopte kraće pa je time skraćeno i vreme za uspešnu odbranu.
- Varijanete napada protivničkog tima iz polja nakon prijema su veće, a polje napada je šire, nakon prijema protivničkog tima nego prilikom napada iz servisa.
- Broj igrača koji učestvuje u odbrani od napada protivničkog tima iz polja (nakon prijema ili odbrane protivničkog tima) je veći (u odbrani učestvuju svi igrači), nego broj igrača koji učestvuju u prijemu servisa (u prijemu učestvuju 3-4 igrača).
- Kod prijema servisa 2-3 igrača odmah nakon servisa se transformišu u napad što ekipi daje više vremena i šanse za uspešnu transformaciju i uspešan napad, za razliku od napada nakon odbrane (kontranapada) gde je vreme za napad kraće obzirom da svi igrači učestvuju u odbrani.
- Predvidljivost kretanja lopte i igrača nakon prijema je veća nego predvidivost kretanja lopte iz odbrane, pa je time i napada nakon prijema servisa mnogo organizovaniji nego napad (kotranapad) iz odbrane.
Transofmaciju u odbranu tim počinje odmah nakon servisa, kada je, tokom
odigravanja prijema i napada protivničkog tima, strateški potrebno odrediti:
1. Indetifikaciju - percepciju napada
protivničkog tima,
2. Postavljanje uspešnog bloka i osvajanje
direktnog poena,
3. Blokom poremetiti napad protivnika da se
olakša uspešnost odbrane u polju,
4. Postavljanje odbrane u polju i odbrana
od napada protivničkog tima.
5. Transfirmacija iz odbrane i kontranapad
Indetifikacija -
percepcija napada protivničkog tima
Prijemom servisa od strane protivničkog tima započeinje indetifikacija napada
protivničkog tima:
-
Loš
prijem servisa koji prelazi preko mreže,
- Loš prijem servisa, loptu protivnički tim prebacuje
bez napada
-
Loš
prijem servisa napad sa 1 igračem,
-
Dobar
prijem servisa napad sa 3 igrača,
-
Odličan
prijem servisa napad sa 4 igrača
Loš prijem servisa koji prelazi preko mreže – napad se ostvaruje direktnom akcijom na mreži
(smeč, kuvanje, blok) ili prijemom lopte i odigravanjem kontranapada.
Loš prijem servisa, loptu protivnički tim prebacuje
bez napada - napad se ostvaruje
prijemom lopte i odigravanjem kontranapada.
Ove situacije podrazumevaju da lopta prelazi preko mreže u mnogo dužem
vremenskom intervalu nego što je prilikom servisa ili napada protivničkog tima,
što odbrani daje više vremena da se transformiše za napad.
Iako ove situacije izgledaju jednostavne za rešavanje, vrlo je važna
utreniranost transformacije i organizacije tima koja ima nekoliko klučnih
zadataka:
- Položaj dizača, njegovo „oslobađanje“ uloge odbrambenog igrača i situacije da on preuzima „prvu“ loptu, odnosno da kao najznačajniji igrač u kontranapadu započne tranformaciju za napad što ranije.
- Uigrana tranformacija i zadaci odbrambenih igrača u pokrivanju terena u odnosu na položaj i kretnje dizača.
- Komunikacija između igrača, koja se odnosi na glasno najavu „uzimanja“ lopte. Uobičajeno je da libero ili primači budu igrači koji „uzimaju“ ove lopte.
- Komunikacija u najavi akcije dizača koji poziva za kotranapad, kojom prilikom je potrebno da ekipa ima nekoliko uigranih akcija sa smerovima napada u odnosu na rotaciju ekipe.
- Uigrana tranformacija i zadaci kod situacije kada je dizač, situacijom u igri, „primoran da uzme prvu loptu“, koji igrač preuzima dizanje i koja se akcija odigrava.
Postavljanje odbrane u
polju i odbrana napada
Kod napada protivničkog tima koji se odigrava sa 1,3 i 4 igrača potrebno je da igrači u odbrani
prate:
- kretanje lopte u protivničkom polju,
- odakle, sa koje pozicije, protivnički tim napada,
- kvalitet i ritam podignute lopte određuje uglove i tajming napada,
- Koju zonu terena će napadač napasti.
Procenjujući i ocenjujući, odbrambeni igrač je potrebno da zauzme
najoptimalniji položaj u delu terena iz kojeg će sa najvećom verovatnoćom
ostvariti uspešnu odbranu.
Transfirmacija i
kontranapad
Nakon odbrane sledi tranzicija za kontranapad, kada napadači najbrže i najefikasnije
dolaze u pozicije iz kojih će izvršiti napad.
Specijalni zadaci u
transformaciji iz odbrane u kontranapad igrača po pozicijama u timu
DIZAČ
Dizač ima ključnu ulogu u odigravanju kontranapada. Mora da poseduje
lucidnost prepoznavanja situacije. Osnovna pravila u napadu dizač treba
da odigrava napad na najslabijeg blokera, dizač treba da odigrava napad koji je
usmeren u zonu protivničkog terena gde se u odbrani nalazi korektor ili bloker, napad
obavljati ispred tempom kroz sredinu ili napadom iz zone 4, obzirom da dizač tu
ima najbolji pregled igre.
Napredniji dizači i uigranije ekipe mogu imati niz verbalnih poziva i uigranih
kombinacija kontanapada koji će im omogućiti osvajanje poena ili prednost za novi kontranapadu.
BLOKER
Bloker vrši tranziciju u odnosu na to u kojoj se zoni našao nakon
blokiranja (zona 2, zona 3 ili zona 4).
U zavisnosti od toga u kojoj liniji se nalazi dizač (prednjoj ili zadnjoj)
kao i u zavisnosti od kvaliteta odigrane „prve“ lopte tim treba da ima uigranu
kombinaciju za napad blokera.
(npr. ukoliko je dizač u prednjoj liniji a bloker je blokirao i zoni 4 kada
je dobra „prva“ lopta bloker povlači „penal“ i „almu“).
Blokeri sa visokim nivoom tehničko-motoričkih sposobnosti imaju sposobnost
i brzinu da menjaju zonu za kontanapad u odnosu na zonu gde su prvobitno
blokirali. Svojim kretanjem bloker može da povuče srednjeg blokera
protivnickog tima i time pomogne dizaču u opciji dizanja.
NAPADAČ U ZONI 2
Napadač u zoni 2 treba da se tranformiše za kotranapad nakon bloka sa
mogućnošću da napadne iza dizača u dva tempa. Tim je potrebno da ima ugovorene
signale za opcije napada (paralela, dijagonala, visoka) kada dizač iza ne vidi opciju protivničkog bloka.
KOREKTOR
Korektor treba da se transformiše za kontanapad brzo i široko da bi obezbedio
optimalan ugao napada. Ukoliko je vreme za tranformaciju kontranapada i
transformaciju kratko, korektor bi trebalo da se više usresredi na
transformaciju za bolje uskakanje duboko iznad prednje linije, nego za
tranformaciju za širok napad, što može izazvati kašnjenje u napadu.
Korišćenje napada korektora iz zone 1 treba da bude često, posebno u
situacijama kada dizač nema više opcija napada, a korektor je najbolji napadač
tima. Napad korektorom najbolje se napada protivnički tim, čime se ili
obezbeđuje osvajanje poena ili se protivnički tim onemogućava da organizuje
napad, pa time ekipa dobija novu šansu za kontanapad.
TRENING KOTRANAPADA
OBUČAVANJE
Obučavanje igrača tehnike koračanja (redosleda koraka i pravaca koraka)
bolk-tranzicija-napad ili odbrana-tranzicija-napad.
Obučavanje se obavlja prvo bez lopte, a nakon toga se u obuku ubacuje lopta
koja se kreće "kroz" teren, a napadači imaju zadatak da gledaju u loptu i
sprovode pravilnu tehniku koračanja.
OBUČAVANJE STRPLJENJA
Naučite igrače da u konrtanapadu budu strpljivi. Ukoliko ekipa nema
situaciju za snažan kontanapad, naučite svoje igrače da strpljivo napadaju određeni
deo terena ili određenog igrača u odbrani, čime će onemogućiti protivnički tim
da ima kontanapad, pa time ekipa dobija novu šansu za kontranapad. Takođe
obučavajte svoje napadače da napadom sa ¾ brzine u blok, čime će ostvariti odbitak
koji se može pretvoriti u novi jači kontanapad.
Primeri vežbi:
VEŽBA 3-2-1
Vežba se igra 6 na 6.
Vežba počinje kada trener ubacuje loptu u teren similirajući loš prijem i jedna
od ekipa ima napad sa dizanjem igrača koji nije dizač. Druga ekipa se brani i
organizuje kontranapad i ukoliko osvoji poen dobija 3 poena. Ukoliko je prva
ekipa u odbrani od kontranapada postavila blok i osvojila poen takođe dobija 3
poena. Ukoliko se prva ekipa odbrani od kontanapada i osvoji poen iz svog kontanapada dobija 2
poena. Svako sledeći osvojeni kontanapad i poen dobija se jedan poen.
LEVA STRANA 4 na 4
4 na 4 igrača, svaka ekipa se brani i ogranizuje napad iz svoje leve strane
terena, napad se ograničava na dijagonalu. Dva trenera ubacuje loptu naizmično jednoj
ili drugoj ekipi u zadnji deo levog polja terena, similirajući loš prijem. Vežba
se igra do 7 osvojenih poena.
POZICIONA 6 NA 6
Dupli blok brani jedan određen, unapred dogovoreni, napad (trener određuje
koji napad se igra), pri čemu se poen dobija direktrno poentiranjem iz bloka
ili iz napada.
Trener može za ekipe da odredi iste vrste napada ili različite vrste napada.
BLOK JEDAN NA JEDAN
Bloker protiv blokera, dva dizača i treneri.
Trener baca loptu dizaču koji diže blokeru za tempo a drugi bloker blokira.
Čim bloker koji je blokirao doskoči iz bloka kreće u transformaciju za napad a
u međuvremenu trener baca loptu drugom dizaču koji diže tempo za blokera koji
se transformisao, a prvi bloker sada blokira napad.
Treneri dodavanjem lopte dizačima kontrolišu ritam i brzinu vežbe, kao i mesto
vežbe pomeranje dizača, napada i bloka duž mreže. Takođe se i kotroliše tehnika
koračanja dizača u transformaciji, napadu i blokiranju.
No comments:
Post a Comment