Nedavno pojavljivanje video snimaka i slika koje svedoče o neprimerenim
metodama postupanja trenera, kažnjavanja, ponižavanja, ... u jednoj nemačkoj i
jednoj italijanskoj ekipi, kao i nekih primera na našim terenima koji se mogu
videti, kao i onih koji se ne mogu videti i za koje se retko čuje .... navodi na
razmišljanje o ovoj temi.
Seksualno i fizičko zlostavljanje je i kod nas postalo jasno definisano,
prepoznato i zakonom regulisano u svim sverama društva pa i u sportu.
U školskom sistemu postoje neke definicije i programi koji se trude da
prepoznaju i suzbiju emotivno zlostavljanje i maltretiranja, dok je u sistemu
sporta to još oblast u kojoj je kod nas jako malo urađeno.
U nekim procesima treninga, kada se trener trudi da "očvrsne" sportistu,
postoje metode u kojima sportista treba da izdrži fizički ili psihološki napor
i pritisak, a koji do krajnjih granica naprežu sportistu, ... ali tu se postavlja
pitanje: Gde je granica-linija do koje se proteže trening u tim procesima!?
Sigurno da sport kao društvena delatnost, sa svim svojim osobenostima i
potrebama u trenažnom i takmičarskom procesu, otežava definisanje ove pojave i
da je teško povući granicu-liniju i odrediti kada u trenerovom delovanju
prestaje trening a počinje emotivno zlostavljanje i poniženje.
Osnovno u odnosu sportiste i trenera je POVERENJE. Stvaranje poverenja
između sportiste i trenera je proces, u kojem se poverenje gradi. Mala deca
ovaj odnos mnogo brže uspostavljaju i mnogo brže zavole trenera i stiču
poverenje, ali su takođe i daleko ranjivija i osetljivija. Stariji sportisti se
kroz rad sa trenerom prilagođavaju i grade odnos i poverenje koje se u mnogim
situacijama stavlja na probu. Kada se ovo poverenje uspostavi, kada je ono
pravo i autentičano, a igrači-sportisti veruju da trener iz srca radi u
njihovom najboljem interesu, tada trener ima punu slobodu da sportiste uči, trenera,
motiviše, inspiriše i pa i da ih po potrebi i disciplinuje.
Kada trener u svom delovanju izgubi poverenje sportiste tada trenažni
proces može krenuti u pravcu emotivnog zlostavljanja i ponižavanja.
I onda kada se poverenje stekne, trener mora da bude dobar psiholog i da
poznaje svoje sportiste, da zna kada i sa kime može primenjivati različite
"taktike" odnosa u treningu, kada treba da uzme ulogu "navijač",
kada "tiranin", a kada "dadilje" ili nešto drugo.
Ljudskost, stručnost, iskustvo i poznavanje različitosti ličnosti sportista
treneru omogućava da ne pređe tanku liniju koja stoji između treniranja i
maltretiranja i ponižavanja.
Takođe, trener ima obavezu da ovu liniju kontoliše i u odnosima u ekipi, između
igrača. Neretko se dešava da se maltretiranje i ponižavanje dešava od strane starijih
saigrača ili onih igrača koji pokušavaju da se na pogrešan način nametnu kao lideri
u timu. Takođe se često dešava da trener favorizuje nekog igrača, da ima svog
(svoje) "miljenika-ke" čime nesvesno podriva svoj autoritet i
poverenje kod drugih sportista i stvara situaciju u kojoj odnos između igrača
može preći granicu i prerasti u maltretiranje i ponižavanje.
Iako su ove situacije kod nas, u našem sportu, mnogo češće nego što možemo
zamisliti, retko o tome sportisti, pa i roditelji pričaju. Potrebna je velika
hrabrost sportiste i roditelja da istupiti i o ovome govori i na taj način rizikuje
da zauvek zaustaviti svoju sportsku karijeru, snove, nadanja, ..... ili da
doživi odbacivanje od sredine (ekipe ili kluba).
Emotivno maltretiranje i ponižavanje je pojava koja može pogubno da utiče
na mladog sportistu, mladog čoveka, i da ostavi trajne posledice u daljem
životu, zato je velika je odgovornost na društvi, savezu, udruženjima trenera,
trenerima, sportskim radnicima.... da prepozaju i glasno i jasno osude ovakvo
ponašanje.
OKRETANJE GLAVE I "NEMEŠANJE U UNUTRAŠNJA DEŠAVANJA U KLUBU - EKIPI"
NIJE IZGOVOR I NE OSLOBAĐA NIKOGA KRIVICE ZA NEREAGOVANJE NA EMOTIVNO
MALTRETIRANJE I PONIŽAVANJE.
No comments:
Post a Comment