U analizi verbalne komunikacije trenera-klupe jednog tima sa igračima za utakmicu
potrebno je izdvojiti nekoliko informacija koje su bitne za analizu:
- Sadržaj komunikacije-informacije (teničke, taktičke, psihološke, o protivničkom timu, o svom timu,....)
- Vreme kada se komunikacija odigrava (pre utakmice, između setova, na tajm autu, tokom utakmice)
- Ko prenosi informacije (prvi trener, pomoćni trener, statističar,..)
- Kome se informacije prenose (celom timu, dizaču, korektoru, primaču, blokeru, kapitenu tima, lideru tima,...NAPOMENA: uobičajeno je mišljenje da je najbolji igrač tima u isto vreme i kapiten i lider tima. U teoriji sportske psihologije najbolji igrač, kapiten i lider tima mogu ali ne moraju biti jedna osoba-igrač u timu, već mogu biti različiti igrači, a za dodeljivanje ovih uloga u timu koriste se različiti parametri i metode, što je posebna tema)
Uzimajući u obzir sve varijable oko instrukcija igračima
koje treneri prenose, u dosadašnjim istraživanjima, doneti su sledeći
zaključci:
INSTRUKCIJE PRE UTAKMICE
|
||
O SVOM
|
O PROTIVNIČKOM
|
|
Informacije o timu (ukupno)
|
40%
|
60%
|
Taktičke-tehničke informacije
|
25%
|
15%
|
Strategijske informacije
|
15%
|
10%
|
Psihološke informacije
|
15%
|
20%
|
Dizaču
|
45%
|
|
Korektoru
|
20%
|
|
Ostali
|
35%
|
|
Kapiten
|
30%
|
|
Lider
|
30%
|
|
Ostali
|
40%
|
|
Informacije date celom timu
|
65%
|
|
Informacije date individualno igračima
|
35%
|
INSTRUKCIJE IZMEĐU SETOVA
|
||
O SVOM
|
O PROTIVNIČKOM
|
|
Informacije o timu (ukupno)
|
52%
|
48%
|
Taktičke-tehničke informacije
|
20%
|
10%
|
Strategijske informacije
|
15%
|
10%
|
Psihološke informacije
|
20%
|
25%
|
Dizaču
|
40%
|
|
Korektoru
|
25%
|
|
Ostali
|
35%
|
|
Kapiten
|
25%
|
|
Lider
|
35%
|
|
Ostali
|
40%
|
|
Informacije date celom timu
|
60%
|
|
Informacije date individualno igračima
|
40%
|
INSTRUKCIJE TOKOM TAJM AUTA
|
||
O SVOM
|
O PROTIVNIČKOM
|
|
Informacije o timu (ukupno)
|
45%
|
55%
|
Taktičke-tehničke informacije
|
25%
|
20%
|
Strategijske informacije
|
5%
|
10%
|
Psihološke informacije
|
10%
|
30%
|
Dizaču
|
35%
|
|
Korektoru
|
25%
|
|
Ostali
|
40%
|
|
Kapiten
|
20%
|
|
Lider
|
35%
|
|
Ostali
|
45%
|
|
Informacije date celom timu
|
55%
|
|
Informacije date individualno igračima
|
45%
|
INSTRUKCIJE TOKOM IGRE
|
||
O SVOM
|
O PROTIVNIČKOM
|
|
Informacije o timu (ukupno)
|
50%
|
50%
|
Taktičke-tehničke informacije
|
25%
|
20%
|
Strategijske informacije
|
10%
|
5%
|
Psihološke informacije
|
20%
|
20%
|
Dizaču
|
45%
|
|
Korektoru
|
25%
|
|
Ostali
|
30%
|
|
Kapiten
|
30%
|
|
Lider
|
30%
|
|
Ostali
|
40%
|
|
Informacije date celom timu
|
35%
|
|
Informacije date individualno igračima
|
65%
|
Maksimalan broj instrukcija koje treneri prenose ekipi ili igračima u
jednoj pauzi je 3.
Instrukcija mora da bude kratka i jasna, sa jasnim ciljem i efektom koji se
želi postići.
Instrukcije se veoma retko iznose kritički, i treba da se iznose tonom koji
igračima i ekipi uliva maximalno uverenje da će izdata instrukcija dati željeni
rezultat.
Analizom prezentiranih rezultata možemo izneti sledeće zaključke:
PRE UTAKMICE treneri uglavnom iznose igračima
informacije o igri protivničkog tima, preovlađuju informacije o
tehničko-taktičkim elementima igre, najviše individualnih informacija se prenosi dizaču,
kapitenu i lideru ekipe, a informacije se pretežno prenose grupno (ekipno)
IZMEĐU SETOVA treneri, za razliku od informacija pre
utakmice, iznose igračima više informacija o svom timu, preovlađuju informacije
koje se odnose na psihološki aspekt ekipe, najviše individualnih informacija se prenosi
dizaču i lideru ekipe, a informacije se pretežno prenose grupno (ekipno)
TOKOM TAJM AUTA treneri iznose igračima informacije o
igri protivničkog tima, preovlađuju tehničko-taktičke i psihološke informacije,
povećava se količina individualnih informacija korektorima-napadačima i lideru tima a
informacije se više prenose individualno.
TOKOM IGRE treneri podjednako daju iformacije o obema
ekipama, podjednako daju informacije tehničko-taktičke i psihološke
informacije, dizač i lider ekipe dobijaju najviše individualnih informacija, a informacije se
uglavnom prenose individualno.
Na osnovu analize rezultata istraživanja i zaključaka može se konstatovati
da sadržaj i količina instrukcija trenera zavise od vrste pauze u kojoj se utakmica
nalazi.
Osnovni cilj instrukcije je ostvarivanje nastavka pozitivnog rezultatskog
momentuma ili preokretanje negativnog rezultatskog momentuma ekipe.
No comments:
Post a Comment