Šta je to što jedan tim (odbojkaški tim) čini pobedničkim? Šta trener treba da zna da bi od grupe pojedinaca – ekipe koju je dobio-nasledio (dobio od menadženta kluba ili nasledio od prethodnog trenera) ili okupio - mogao da napravi tim? Kako trener kao moderator treba da utiče na psihologiju tima, pojedinačno na svakog igrača, kao i na grupu I koje su zakonomernosti koje u grupi vladaju?
Uspešan sportski tim je više od grupe sportista koji treniraju zajedno!
Uspešan tim je više od skupa igrača koji nose isti dres!
Uspešan tim je više od izbora pojedinaca u startnu postavu koja igra
utakmicu!
Zadatak trenera
i njegovih stručnih saradnika je da omogući i ostvari da se individualnost i
samospoznaja svakog sportiste pojedinačno uskladi sa ostalim članovima tima i
stvori jedan, zajednički jedinstven i univerzalan indetitet tima.
U ostvarivanju
ovog zadatka trener treba da poseduje znanja i veštine!
Proces
ostvarivanja vrhunskih rezultata poseduje svoje delove koje trener treba da
poznaje kao i da posmatranjem, prikupljanjem i davanjem informacija modelira.
OvaJ proces ima svoj početak - svoje izvore, interakciju (strukturu procesa u grupi), ostvareno
jedinstvo grupe, posledice interakcije (proceseci u grupi) i efekte
(sportske rezultate, postignuća, zadovoljenja,….)
Najvažniji deo
ovog procesa je jedinstvo grupe.
Veoma retko se
dešava da se ekipe stvaraju ispočetka. Uglavnom proces počinje dolaskom
nekoliko novih igrača u tim ili dolaskom novog trerera u tim, koji svojim
dolaskom žele prvenstveno da saznaju kako funkcioniše i koliko je jedinstven tim, jer od tih informacija
zavisi i njegovo mesto i uloga u tom timu, njegovo zadovoljstvo u angažovanju,
kao i potencijal tima u efikasnom osvarivanju ciljeva tima i pojedinačnih ciljeva članova
tima.
U sportskom
timu postoji:
- socijalno jedinstvo - personalne
privlačnost koji
postoji između članovima tima
- funkcionalno
jedinstvo – sportska produktivnost tima (postizanje sportskih ciljeva-rezultata zbog
kojih je tim okupljen)
Mada
su veoma često ova dva jedinstva usklađena, kod amaterskih timova socijano
jedinstvo je izraženije, dok je kod profesionalnih timova funkcionalno
jedinstvo izraženije. (u praksi su poznati slučajevi profesionalnih timova
sastavljenih od vrhunskih sportista koji su postizali najviše sportske
rezultate i pored izražene netrpeljivosti pojedinih članova tima, a razlog tome
je što je sportska produktivnost i želja za sportskim postignućem nadjačavala
konflikte unutar tima)
Observacijom
unutar svog tima trener može oceniti koliko i kakvo je jednistvo tima koji vodi.
Indikatori
vrste i stepena jedinstva tima su:
- uzajamna privlačnost članova grupe, dobra sociometrijska struktura,
- sličnost u stavovima i vrednostima,
- grupni ciljevi usklađeni sa ličnim,
- odnosi saradnje i/ili takmičenja među članovima grupe,
- aktivnost u grupi i zadovoljstvo tom aktivnošću,
- način rukovođenja,
Na
jedinstvo tima najčešće utiču konflikti unutar tima.
Kada
je u grupi nizak nivo jedinstva znači da je atmosfera za rad loša,
zadovoljstvo u radu slabo i da dominiraju konflikti. Konflikti se mogu
prepoznati, npr:
- često odbijanje predloga koji drugi daju,
- nemogućnost donošenja odluka,
- nepriznavanje tuđih zasluga za rešenje problema ili za pobedu,
- neprijatna i napregnuta atmosfera puna agresivnosti,
- česte kritike drugih.
- ...i dr.
Uzroci
konflikta mogu biti interni i odigravaju se unutar ličnosti sportiste, a mogu biti uzrokovani raskorakom između želja
i mogućnosti, mogućnosti i očekivanja, i svim onim uzročnicima koji i inače dovode do stresa, odnosno
frustracije.Ovi unutrašnji konflikti kod pojedinih članova tima izazivaju poremećaj jedinstva tima.
Istraživanja
su pokazala da oko 1/4 sportista koji se aktivno bave sportom imaju problema
psihičke prirode, a ti problemi
proizilaze, u velikom procentu, upravo iz ovih unutrašnjih konflikata
sportista, kojima nije na vreme odgovarajuća pažnja poklonjena.
Konflikti
mogu biti i eksterni konflikti i oni se odnose na sukobe između osoba, odnosno
igrača, ili igrača i trenera. U principu, koliko ima različitih osoba, toliko može da bude i različitih izvora njihovog sukoba.
Da bi
izbegao ali i uspešno rešavao koflikte u timu i izgradio jedinstvo tima, trener
mora da poznavanje
igrače i njihove ambicije i ciljeve i da te ambicije uskladi sa
ciljevima tima i ambicijama drugih igrača. Pored toga svakom sportisti trener u razgovoru treba da objasni njegovu ulogu unutar tima i važnost
te uloge za postizanje ciljeva tima i uspeha, čime naglašava značaj svakog
igrača i podstiče njihovo uverenje da su svojom ulogom važan deo planiranog
uspeha tima.
Trener bi
posebno trebalo da obrati pažnju na formiranje podgrupa, malih grupa unutar
tima, čime ne narušava jedinstvo tima. Sportisti izvan formiranih grupa imaju
problem na koji način da se ponašaju unutar tima, a kao posledica je narušena
kohezija igre na terenu unutar tima.
Kao pomoć u procesnom
modeliranju grupe trener ne treba da se usteže da traži pomoć stručnjaka,
sportskih psihologa, kao i da se služi rezultatima pregleda i analiza do kojih
su sportski prsiholozi došli.
SVI ZA
JEDNOG JEDAN ZA SVE!!
BUDI
USPEŠAN TRENER MODELIRAJ POBEDNIČKI TIM!!!
No comments:
Post a Comment