Sunday, November 10, 2013

KAPITEN I LIDER U ODBOJKAŠKOM TIMU!!



Uobičajeno je mišljenje da je najbolji igrač tima u isto vreme treba da bude kapiten i lider tima.
U teoriji sportske psihologije kapiten i lider tima mogu ali ne moraju biti jedna osoba-igrač u timu, već mogu biti različiti igrači, a za dodeljivanje ovih uloga u timu koriste se različiti parametri i metode. 
KAPITEN tima je igrač koji poseduje sledeće kvalitete i karakteristike
  • dobro poznaje pravila igre,
  • efikasno, racionalno, autoritativno i pravovremeno reprezentuje tim na terenu u komunikaciji sa sudijama i drugim zvaničnicima, 
  •  reprezentuje tim izvan terena,
  • razume, podržava i može da sprovodi filozofiju građenja tima koju odredi trener, 
  •  ima poštovanje od strane saigrača zbog svojih ljudskih i iskustvenih kvaliteta, 
  •  ima sposobnost da organizaciono, ako zatreba, zameni trenera, 
  •  poseduje sposobnost da pred timom govori i da bude slušan od strane saigrača, 
  •  ima sposobnost da dobro upozna sve svoje saigrače i da sa njima ostvari kvalitetne i dobre odnose, 
  •  prepoznaje spontano ili namerno oformljene grupa u timu i poseduje sposobnost povezivanja oformljenih grupa i anuliranja potencijalnih animoziteta i neslaganja između formiranih grupa, 
  •  prepoznaje potencijalno zapaljivu situaciju u timu i da na vreme i pravi način reaguje i održi pozitivnu atmosferu i hemiju u timu,
  • ima sposobnost da organizuje, sprovodi i upravlja društveno-socijalnim aspektima i aktivnostima tima (okuplja tim i izvan sale na društveno-socijalnim događajima koji imaju ulogu homogenizacije tima).
Najčešće je KAPITEN tima najiskusniji i najstariji igrač u timu, koji svojim sportskim stažom, iskustvom i ljudskim karakteristikama uživa poštovanje i poverenje saigrača i trenera tima. On svojim kvalitetima može da odgovori svim zadacima koji se u modernom sportu, pa i odbojci postavljaju pred KAPITENA nekog tima.

LIDER tima je igrač koji poseduje sledeće kvalitete i karakteristike:
  • visok nivo orjentisanosti na postizanje rezultata u svim aspektima treninga i takmičenja, 
  •  poseduje unutrašnju pozitivnu energiju koja se prenosi na druge saigrače,
  •  poseduje najveći nivo želje i motivacije za postizanjem vrhunskih sportskih rezultata, 
  • najposvećeniji i najspremniji sportista ekipe, koji svojim sportskim performansama podize nivo sposobnosti cele ekipe na terenu, tokom treninga ili utakmice, 
  •  ima uvek pozitivno mišljenje i nikada ne odustaje od svoje orjentisanosti ka uspehu i pobedi, 
  •  ima sposobnost da vokalnim instrukcijama upravlja timom na terenu, 
  •  ima sposobnost da prepozna najslabiju kariku u timu i njene socijalno-etičke karakteristike, da pozitivno utiče na takvog saigrača i da saigraču podigne nivo sigurnosti i psihološke sposobnosti za visok nivo sportskih performansi i pobedu.
Po karakteristikama LIDER tima se na osnovu svojih tehničko-taktičko-motoričkih sposobnosti nametne sam ali je potrebno da poseduje one druge psihološke sposobnosti uticaja na ekipu. Tu ulogu u timu trener može da dodeli igraču i da ga modelira tako što će igrača usmeriti da bude lider i da razume svoju ulogu u timu. Potrebno je da igrač LIDER, ukoliko nije i kapiten tima, razume svoju ulogu i ulogu kapitena i da zajedničkim, udruženim snagama, u saradnji sa trenerom učestvuju u stvaranju pobedničke atmosfere u timu.
 Kapiten i lider

Za određivanje KAPITENA tima trener na raspolaganju ima nekoliko načina.

  1. Glasanje unutar ekipe
Pozitivno – igrači sami međusobno određuju ko je među njima osoba koja ima najveće poštovanje i poverenje i kome bi dodelili ulogu kapitena.
Negativno – ovakav izbor može biti u suprotnosti sa mišljenjem trenera, a glasanje kao najdemokratskiji način iskazivanja volje nije zgodno poništavati ni unutar ekipe. Takođe ovakav izbor, posebno kod mlađih ekipa, se može pretvoriti u izbor najpopularnijeg igrača čime se neće ostvariti cilj glasanja.
Da bi se izbegli negativni efekti ovakvog načina izbora, moguće je izvršiti malo istraživanje i ispitivanje mišljenja igrača pre glasanja, a možete takođe u glasanje uvesti i glasove trenera, gde bi jedan glas trenera imata težinu 2 ili 3 glasa igrača, čime bi treneri imali mogućnost da demokratski učestvujete u odabiru kapitena. Pravila glasanja je potrebno unapred naglasiti svim igračima, da bi bili upoznati sa njima i u karajnjem ishodu prihvatili rezultate glasanja.

  1. Odabir kapitena od strane trenera
Pozitivno – treneri odabiraju igrača, najboljeg kandidata za kapitena.
Negativno – ovakav izbor može odabrati kapitena, igrača, koji u stvarnosti nema poštovanje od strane saigrača i da u budućnosti bude posmatran kao „miljenik trenera“ čime bi se urušila uloga kapitena i značaj koju on ima.

  1. Tim predlaže - trener podržava
Ovaj način je kombinacija prvog i drugog načina odabira. Treneri sastavljaju listu pitanja o karakteristikama na koje igrač odgovara na pitanja, sa zahtevom da se odrede po tri igrača iz tima koji po njegovom mišljenu odgovara karakteristikama iz pitanja. Imena igrača koje se najčešće pojavljuju u odgovorima predstavljaju uzi izbor za kapitena, nakon čega iz tog užeg izbora treneri odabiraju najboljeg kandidata po njihovom izboru.
Pozitivno – i treneri i igrači učestvuju u odabiru kapitena
            Negativno – ovakav izbor može i pored višestrukih odgovora da nametne tri imena koja se ipak ne slažu sa mišljenjem trenera, ali se srećom ovakav slučaj retko dešava.

No comments:

Post a Comment